Główne grzechy telemarketera w branży IT- poznaj je i wyeliminuj w swoim zespole

Codziennie otrzymujesz kilkadziesiąt telefonów i jesteś zachęcany do skorzystania z szerokiej gamy ofert handlowych. Są jednak takie rozmowy, które chcesz szybko zakończyć, dodatkowo pozostajesz  z niemiłym wrażeniem, że telemarketer usiłował ci coś „wcisnąć”. Dostajesz informację, aby kupić system- przyniesie Ci korzyści w postaci usprawnienia procesów w Twojej firmie. Gdy pytasz o konkrety, dostajesz ogólne informacje.

Jakich błędów powinien unikać telemarketer działający w branży IT

  1. Przede wszystkim ostrzegaj konsultantów przed czytania skryptów. Wiadomo, iż stanowi on pomoc w trakcie rozmowy, ale posługiwanie się tylko nim powoduje, że rozmowa staje się sztuczna. Dialog klientem jest jak najbardziej wskazany, nie chodzi o recytowanie skryptu tylko o naturalną rozmowę. Pamiętaj o tym, że rozmowa, którą prowadzi telemarketer, musi być swobodna i uwzględniać oczekiwania odbiorcy, bowiem klienci potrzebują indywidualnego traktowania. Specyficzne słownictwo w branży IT to norma, ale tych kilka kluczowych słów może zostać zapisanych na osobnej kartce i traktowanych jako koło ratunkowe.
  1. Używanie zwrotów zakazanych podczas rozmowy jest najgorszym z możliwych rozwiązań. Wyczul konsultantów na tę kwestię. Jeśli klient zniechęci się przy pierwszej rozmowie można do niego dzwonić jeszcze po kilkanaście razy, nie będzie już zainteresowany…
  1. Pracownik telemarketingu nie ma możliwości przestawić siebie inaczej niż posługując się swoim głosem, powinien wzbudzić zaufanie odbiorcy i wprawić go w przyjemny nastrój. Uwrażliwiaj telemarketerów na odpowiedni ton głosu i kulturę słowa, gdyż te elementy są niezbędne, aby wzbudzić większe zaufanie i zainteresowanie rozmówcy. Gdy klient nie poczuje nacisku nie będzie chciał się wycofać, a nawet sam zada dodatkowe pytania, jeśli oferowany system go zainteresuje. Jeśli tak się stanie, to oznacza, że poczuje się obsługiwany profesjonalnie. W takiej sytuacji może spokojnie i bezpiecznie podjąć decyzję o zakupie.
  1. Telemarketing wciąż jest niedoceniany i uważany za formę pracy dorywczej, a praca na stanowisku konsultanta wymaga nie tylko doskonale rozwiniętych umiejętności miękkich, ale także zaangażowania, umiejętności w radzenia sobie w stresujących sytuacjach oraz nastawiania na potrzeby klienta. Zwróć uwagę na to, aby konsultant na postawie rozmowy powinien błyskawicznie przeanalizować potrzeby i umieć na nie zareagować, to wymaga dużej elastyczności. Jako trener często pokazuj skuteczne techniki, ale jednocześnie miej świadomość, że nie każda osoba pracująca w telemarketingu IT z nich korzysta, zazwyczaj po kilku porażkach podda się i zrezygnuje. Wytrwałość kandydatów aplikujących na stanowisko konsultanta telefonicznego jest niezwykle wskazana. Nikt nie urodził się z umiejętnościami handlowymi, każdy, kto pracuje z klientem musiał się ich nauczyć, wystarczy determinacja i nie zniechęcanie się po kilku niepowodzeniach.
  1. Konsultant, nie będzie znał wszystkich kwestii techniczne dotyczących Twojego rozwiązania. Klient może o to zapytać podczas rozmowy. Zorganizuj krótkie szkolenie ze specjalistą projektującym dane rozwiązanie, aby prostym językiem wyjaśnił zasady działania systemu. Nawet pół godzinne spotkanie zaowocuje w przyszłości i doda pewności konsultantom. Rynek IT zmienia się tak szybko, nie zapominaj, że bardzo ważną kwestią w pracy telemarketera jest śledzenie nowinek technologicznych, ofert firm konkurencyjnych. Wiedzę tę można wykorzystać w rozmowach z klientami, co wzbudza wśród nich poczucie, że kontaktuje się z nimi osoba kompetentna.

Mamy na to dobre rozwiązanie

Pamiętaj, że sukces w telemarketingu IT w dużej mierze zależy od sposobu wpływania na ludzi w taki sposób, aby nie poczuli presji sprzedaży. Każdy lubi kupować, każdy chce rozwijać swój biznes i wprowadzać innowacje. Nie licz na to, że zatrudniając grupę studentów po miesiącu wygenerujesz leady decydujące o sprzedaży Twojego systemu. To wieloetapowe zadanie wymagające dobrze zaplanowanej strategii. Zastanów się nad outsourcingiem telemarketingu IT, sprawdź tutaj jakie korzyści możesz uzyskać.